fredag den 30. november 2012

Chokoladekage med kidneybønner



Ingredienser:
1 dåse kidneybønner (uden krydderier - fx chili - tilsat)
4 æg
1 ½ dl kakaopulver
1 tsk vaniljepulver
4 spsk smeltet smør
3,5 dl sukker (evt. brun farin)
1 tsk bagepulver
½ tsk natron


  • Tænd ovnen på 160 grader alm. ovn.
  • Si bønnerne og skyl dem fri fra lagen.
  • Stavblend/blend bønner og æg sammen.
  • Rør resten af ingredienserne godt sammen med bønne-blandningen.
  • Hæld dejen i en smurt form.


Bages i 30-40 min ved muffins - 50-60 min ved høj form, fx rugbrødsform.
Test ved at stikke i kagen, om der er dejen som hænger ved.

Glasur:
Jeg har prøvet denne kage både med alm. glasur (vand og flormelis) og med en kaffe udgave af chokoladedrømmekage topping (flormelis, smør, vand, kaffe, kakao) og begge smager fantastisk til. Kagen behøver dog ikke glasur, hvis man ikke er til det, da kagen i sig selv er rigtig lækker.

Ekstra: Tilføj evt. 100 gram smeltet 70% chokolade til dejen for at få en ekstra intens chokoladesmag.




7 kommentarer:

  1. God grafisk fremstilling af opskriften! Giver virkeligt en blod på tanden til at lave noget lignende selv.
    Har dog aldrig prøvet med kidneybønner..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette :-) Tak for rosen.

      Jeg håber, at du får prøvet kidneybønnerne af, det smager skræmmende godt. Jeg fik tilmed snydt både lillebror og far, som begge er MEGET imod alternative ingredienser. ;-) Der var ingen af dem, som kunne smage at det var andet end en helt almindelig, lækker chokoladekage - og så mætter den tilmed utroligt meget. Win win.

      Rigtig god jul. /Betina

      Slet
  2. Okay.. den variant havde jeg ikke lige set komme! :P Gode billeder i øvrigt!

    SvarSlet
  3. Den ser virkelig lækker ud! Men hvor er opskriften? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hovsa, billedet med opskriften ser da ud til at være forsvundet.
      Jeg sørger for, at opskriften kommer på dette indlæg i løbet af i aften.
      Beklager forvirringen - kagen kan forresten anbefales på det kraftigste. Den har også været brugt som kagen i en kagedame, hvilket også fungerer fortrinligt! ;-)
      Du må have en dejlig dag.
      /Betina

      Slet
  4. Har du et alternativ til sukkeret, hvis man gerne vil have den uden sukker - 3 bananer måske? :)

    SvarSlet
  5. Hej Lizzy :-)
    Jeg har ikke prøvet at erstatte sukkeret, så jeg ved faktisk ikke hvad der virker. Min fokus i kagen var mere henvendt glutenallergikere - så en kage uden gluten. Desværrre med en masse sukker ;-) Men du må endelig vende tilbage med, om det fungerer med bananer i stedet for sukker ;-)

    Hilsen Betina

    SvarSlet